Thursday, December 13, 2012

Cara Menggunakan Xbox360 RGH/JTAG Anda


Jika anda memiliki Xbox360 RGH/JTAG, tahniah. Xbox anda sudah di'hack' sepenuhnya, tiada had penggunaan, mainlah apa saja percuma, kecuali fungsi XboxLive. Oleh kerana cara penggunaan dan setting dalamannya berlainan daripada Xbox yang asal, di sini kami akan mengajar anda BASIC yang diperlukan untuk mula bermain.

Sebenarnya RGH/JTAG adalah untuk pengguna yang advanced, tidak seperti Xbox asal yang mesra keluarga. Terdapat banyak lagi terminologi tentang RGH/JTAG ini, jenis papan induk, drive, Xell dan sebagainya. Tetapi untuk anda yang NOOB dan hanya mahu bermain game, lupakan semua itu dan ikut saja tutorial kami.





'On' kan Xbox anda seperti biasa menggunakan butang besar di konsol atau butang '(X)' [guide] di controller. Tunggu sehingga konsol anda 'boot-up'. Ia akan mengambil masa antara 5 saat hingga 3 minit. Sekiranya lebih dari 3 minit, 'Off' Xbox dan 'On' semula.

Perlu diingatkan bahawa 'boot-up' yang lama pada konsol RGH/JTAG adalah NORMAL. Kecuali jika ia mengambil masa yang sangat lama, dalam satu kes ia pernah 'boot-up' hanya selepas menunggu sehingga sejam. Ini barulah masalah, dan anda harus menghantarnya kembali untuk servis.


Setelah 'boot-up', logo 'FREESTYLE' akan keluar. Freestyle adalah dashboard terbaharu anda.


Pilih panel menggunakan LS (left stick) dan RB (right button) dan LB (left button) untuk pergi ke page yang lain.

Dari kiri: Panel 1- Game Live Arcade. Panel 2- Game Xbox 1 Classic. Panel 3 besar- Game Xbox360 
Game anda (yang dibeli download dari kedai) berada di sini. Pilih panel yang besar itu dan anda akan pergi ke page pilihan game.


Game akan disenaraikan dalam Art Cover Flow seperti iPod dan iTunes. Jika konsol anda disambungkan ke internet, ia akan download cover secara automatik.
Perlu diingatkan, walaupun konsol RGH/JTAG, anda masih boleh menyambungnya ke internet. Walaupun begitu, anda tidak akan dapat pergi ke laman Xbox Live kerana telah disekat. Sambungan internet hanya perlu untuk download cover art, sambungan ke laman Freestyle dash untuk berita dan kemaskini dan sebagainya.


Tekan A dan mula bermain. Mudah kan?

Jika anda membeli game download dari kedai, hanya bawa HDD Xbox anda ke kedai (atau bawa konsolnya sekali). Pekedai akan setting Xbox anda dan anda tidak perlu risau.

Jika anda memilih untuk download game sendiri dan ingin memasukkannya ke dalam Xbox anda, begini caranya.

Terdapat 2 cara untuk install game ke dalam HDD anda.

1- Melalui disc game.
Masukkan disc game ke dalam disc tray. Jika game terus bermula, keluar dan balik ke menu utama.


Pergi ke panel COPY DVD yang terletak di page paling hujung. Tekan A.


Nama game anda akan keluar di sini, pilih tempat untuk meletakkan game itu. Jika anda membuat servis dari kami, kami telah membuat folder XBOX360 GAMES untuk anda. Tetapkan lokasi anda di situ. Tekan A dan tunggu sehingga habis.
Perlu diingatkan, game berlabel V3.0 adalah bermasalah dan anda mungkin tidak dapat copy DVD sepenuhnya. Untuk game-game ini, sila download dari internet sahaja.

Panel 3 besar.
Setelah habis, game anda akan muncul di dalam panel Games ini. Anda boleh keluarkan disc dan hanya bermain terus dari HDD.




2- Download dari internet.
Game yang anda download dari internet adalah dalam format ISO. Ia perlu di'convert' supaya boleh digunakan dalam Xbox RGH/JTAG anda.

ISO boleh di'convert' kepada 2 format, XEX dan GOD. XEX sama seperti Copy DVD di atas. GOD pula bermaksud GAMES ON DEMAND. Ia sama seperti game yang anda install ke dalam HDD Xbox asal.

XEX boleh di'hack untuk membuat cheat seperti godmode, infinite ammo dan sebagainya. GOD pula tidak boleh di'hack.
Hack file untuk XEX boleh di download dari internet, hanya tukar file default.xex asal ke default.xex yang sudah di'hack.


Untuk convert ke XEX, download fail ini: Xbox Backup Creator


 Buka program, pergi ke tab Image Tools dan pilih Image Browser.





Pilih File dan pilih Open Image File. Pilih ISO file yang telah anda download. Di sini saya menggunakan contoh ISO PES/Winning Eleven 2013.




Right Click pada tajuk game dan pilih Extract. Kemudian, tetapkan lokasi extracted file anda. Letakkan di dalam folder baru, namakannya dengan nama game anda.

Tunggu sehingga habis. Setelah habis, Anda akan mempunyai satu folder yang berisi pelbagai fail. Ambil folder ini, masukkan ke dalam USB pendrive dan pindahkannya ke dalam Xbox RGH/JTAG anda. Simpankannya di dalam folder XBOX360 GAMES yang telah kami buatkan sebelum ini.


Untuk convert ke GOD pula, gunakan software ini: ISO2GOD

Buka software ISO2GOD.exe, dan pilih Add ISO.


Di Image Location, tekan Browse dan pilih fail ISO anda. Tetapkan lokasi output anda. Tetapkan juga Temporary File Location anda. Jangan ganggu yang lain kecuali jika anda ingin menukar nama game. Tekan Add ISO.


 Queue anda akan berada di main menu. Anda boleh menambah ISO yang lain supaya boleh diproses sekaligus.

Setelah sedia, tekan Convert. Bila sudah habis, akan terdapat folder bernombor di lokasi output yang telah anda tetapkan tadi.

Ambil folder ini dan masukkan ke dalam USB pendrive anda dan pindahkan ke dalam Xbox RGH/JTAG anda.
Simpan folder game ke dalam lokasi berikut:
Hdd1:\Content\0000000000000000\

Seperti contoh folder tadi, ia akan jadi begini:
Hdd1:\Content\0000000000000000\454108C6
Setiap game mempunyai nombor folder yang berlainanAtau anda boleh meletakkannya di folder yang anda buat sendiri, seperti contoh, kita letakkan ia ke dalam folder XBOX360 GAMES. (sama tempat dengan XEX file)

Buka folder game GOD anda dan ambil folder bernama [00007000]. Masukkan folder ini ke dalam folder XBOX360 GAMES, kemudian rename [00007000] kepada nama game anda.

Ia akan jadi begini:
Hdd1:\Xbox360 Games\PES2013\FA9BC39B433DF1E5FEC7.data (GOD file)
atau
Hdd1:\Xbox360 Games\PES2013\default.xex (XEX file)



.
Setelah selesai, game anda akan muncul di muka panel XBOX 360 GAMES.



Cara memindahkan game ke dalam HDD Xbox.

Setelah anda menyimpan XEX atau GOD ke dalam USB pendrive anda, masukkan ia ke dalam Xbox anda.

 Dari dashboard menu, pergi ke muka hujung sekali dan pilih panel File Manager.

Terdapat 2 window di sini. Di sebelah kiri, pilih folder game yang anda mahu pindahkan. Kemudian di sebelah kanan, pilih lokasi folder itu akan ditetapkan.
Untuk contoh kita akan memindahkan folder game Forza Horizon (format XEX) ke dalam folder yang telah kami tetapkan iaitu folder XBOX360 GAMES.

Hdd1:\Xbox360 Games\

Tekan dan tahan butang RB, anah panah seperti di gambar akan muncul, kemudian tekan A atau X untuk memindahkan folder game ke folder destinasi. (pindah dari window kiri ke window kanan).


Dalam File Manager, tekan RB untuk mengaktifkan Action di window kiri, dan tekan LB untuk mengaktifkan Action di window kanan. Contoh: Untuk membuang (delete) folder PES2013 di dalam USB (window kiri), tekan dan tahan butang RB, kemudian tekan butang B.

Anda juga boleh mencabut HDD Xbox anda dan sambungkannya ke PC menggunakan kabel SATA. Gunakan software Horizon, Modio atau Party Buffalo untuk explore HDD Xbox anda.


Menyimpan Game di folder lain.

Jika anda ingin menyimpan game di tempat lain, anda boleh membuat folder baru dari File Manager.
Setelah game di pindahkan, anda perlu register lokasi itu supaya Xbox boleh lihat dan menyenaraikannya di dalam menu panel Xbox360 Games.


Pergi ke muka hujung sekali Setting dan pilih panel Content.


Pilih ke Manage Game Path.
Tekan Y untuk membuat lokasi baru.

Pilih Change Path dan cari lokasi folder baru yang telah anda buat tadi.
Pastikan lokasinya muncul pada skrin seperti gambar di atas.

Setkan Scan Depth ke 1. Tekan X untuk save.

Pergi ke muka panel Games dan lihat jika game anda muncul.
Jika tidak, pergi kembali ke Manage Game Path, pastikan lokasi anda betul. Jika betul, setkan Scan Depth ke 2.
Pergi kembali ke Games dan lihat jika game anda muncul.

Scan depth ialah jumlah folder sebelum fail game utama berada. Seperti contoh: saya letakkan folder game Forza Horizon di dalam folder Xbox360 Games. Fail game utama (default.xex) berada di dalam folder Forza Horizon:
Hdd1:\Xbox360 Games\Forza Horizon\default.xex

Jadi saya perlu setkan scan depth ke 1 kerana hanya terdapat 1 folder antara Xbox360 Games dan default.xex.
Jika saya menyimpannya di sini:
Hdd1:\Xbox360 Games\F\Forza Horizon\default.xex

Maka saya perlu setkan scan depth ke 2 kerana terdapat tambahan folder.



Fungsi Lain

Anda boleh menukar skin untuk Freestyle dashboard. Skin untuk Freestyle boleh di download dari internet, pastikan ia compatible dengan Freestyledash3 (FSD3).

Skin FSD3 mempunyai format .xzp. Simpan fail skin ini di dalam:
Hdd1:\Freestyle\Skins

 Untuk menukar Skin, pergi ke muka hujung Setting dan pilih Skins.

Skin yang anda simpan tadi akan muncul di sini. Tekan A untuk memilih. Xbox perlu reboot untuk menukar skin.

Anda juga boleh menukar kelajuan kipas dari muka Settings. Tetapi adalah digalakkan supaya anda membiarkan saja ia ke mod auto.

Untuk keluar dari Freestyledash dan pergi ke dashboard Xbox asal NXE, tekan butang (X) guide pada controller anda dan pergi ke Media atau Settings dan pilih mana-mana option.



Setting WiFi hanya boleh dilakukan di dashboard asal NXE. Tekan butang GUIDE dan pilih System Settings.

Untuk masuk kembali ke Freestyle dash, tekan butang Guide dan pilih Xbox Home.

32 comments:

Anonymous said...

bro berapa harge nak jtag xbox ni..?

GreyToshiaki said...

250, area Kuching S'wak.

Unknown said...

bro klu nk jtag/rgh xbox slim dashboard 16202 bleh x lg skang?

Anonymous said...

owdw [url=http://stylomontblancsoldes.fr]stylo mont blanc[/url] rhorrb http://stylomontblancsoldes.fr pnut [url=http://montblancstylopascher.fr]mont blanc[/url] uzdxao http://montblancstylopascher.fr gkaa [url=http://montblancpenscheap.co.uk]mont blanc pens[/url] atuyga http://montblancpenscheap.co.uk qxkx [url=http://montblancukstores.co.uk]cheap mont blanc[/url] tknrpt http://montblancukstores.co.uk jnxq [url=http://montblancpensuksale.co.uk]mont blanc pens[/url] nnseoy http://montblancpensuksale.co.uk zuup [url=http://montblancpensuksale.co.uk]mont blanc uk[/url] ymruuz http://montblancpensuksale.co.uk cpdp

Anonymous said...

top [url=http://www.001casino.com/]free casino games[/url] check the latest [url=http://www.realcazinoz.com/]casino games[/url] manumitted no store reward at the chief [url=http://www.baywatchcasino.com/]loosen casino
[/url].

Anonymous said...

Wow, that's what I was looking for, what a stuff! present here at this blog, thanks admin of this web page.

Also visit my blog post: emergency plumber in birmingham

Anonymous said...

We abѕοlutelу lovе your blog anԁ find almost all of yοur post's to be exactly what I'm lookіng
for. Would you offеr guest writeгs to wгite content
for you? Ι wоuldn't mind creating a post or elaborating on some of the subjects you write related to here. Again, awesome website!

Review my web page - what can i take to lose belly fat

Unknown said...

tutorial ni x lengkap la bro... Ko x bgtau pun 1 mende penting dalam jtag/rgh... Iaitu DASHLAUNCH:..

Unknown said...

kalu x de dashlaunch... Tak bleh men game XBLA...

Anonymous said...

buat jtag di area kuala lumpur hanya rm200 di kedai genius electretion Pudu...

Anonymous said...

Hello there I am so glad Ι found your
blog, I really found yοu by error, while I was searсhing
on Digg for something else, Αnyωays I am here now and would just likе
to ѕаy сheers for a tremendous post and a all round entertaining
blog (I also love the thеme/ԁesіgn), I don�t haѵe timе
tο read іt аll at the minute but I haѵe saved it and alѕo included уοur RSS fееds, so whеn I
have time I will be back to reаd more, Please dо keep uр the
fаntаstic work.

Also visit my homeρagе; Lose Belly Fat Quick

Anonymous said...

І liκe what уοu guyѕ aгe
usually up tоo. Thіs sort of clever work and coverаge!

Κeep up thе awesome wоrks guys ӏ've included you guys to my personal blogroll.

Here is my web page - www.youtube.com

Anonymous said...

I bought my jtag xbox 360, but why i cannot play pirates cd? When i asked the salesman, he said in kuala lumpur, all game only download from internet.

Anonymous said...

salam ....
sapa tahu cam ner nak add pacth PES 2013 kat xbox 360 ...
cam ner caranye & klu ada link download bagi lah skli ....tq....

Anonymous said...

Bro camne nak masukan freestyle 3 ke xbox?psal aq dah install dah xex menu 1.2,tq bro

Anonymous said...

Macam mana saya nak main battlefield 4 kerana dia perlu install hd content..bagaimana cara nak install hd content.saya tak paham.

Anonymous said...

bro..nak tanya ni..aritu saya ade beli game yang berlabel v 3.0 ni...xde cara yang efektif ke nak copy game tu kat dalam jtag ni??? saya nak copy x dpt..tak tahu la sbb apa..

dir said...

Bro. Knape aku nye Freestyle dash 3 xleh pegi ke NXE?

WanQD said...

salam... bro xbox jtag bole men cd pirate jgak ke? or bole men dowload game kt hardisk sahaja??

WanQD said...

salam... bro xbox jtag bole men cd pirate jgak ke? or bole men dowload game kt hardisk sahaja??

Manwithglass said...

Ade siapa2 taw x masalah xbox da on tpi no signal on tv..knp ye...da try hdpkn smpai pns tpi x leh jgk..tlg guys..:'(

Anonymous said...

Salam Sejahtera Bro,

aq dh download game xbox guna torrent tapi tang download Xbox Backup Creator tuk convert ke xex tu sangkut la plak..sbb link bro bagi dah pinishhh..cari link lain pon byk dah pinish..cer bagi link yg berfungsi..bley bro..mekasih.
satu lagi..kena convert ke xex pastu god ke bro..konpius..salah satu ke ato 2 2..tqa.

Anonymous said...

Salam Tuan,

Just nak tanya, kalau kita download games dari internet, bila kita unrar, terus dalam format Disk 1, Disk 2 dan bukan dalam format ISO, camana yer cara nak copy ke dalam hard disk. Kalau dalam format ISO tu saya tahu cara nak buat.

Tkasih

Unknown said...

Salam. Informasi yg terbaik. Bagaimana saya nak update version. Tqvm

yong said...

nak tanya.. saya baru beli xbox 360 yg dh di hack. dan boleh main pirate game. jd sy sekrg mslh pada missing cover game. boleh sambungkan pd internet tak utk sy dapatkan cover tu semula?

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Macam mane nak tahu jika X box kita da di jtag atau tak

Unknown said...

Bos kalau game dalam hdd tak boleh main mcm mana. Contoh Game wining eleven 2015

Unknown said...

Tukar cable hdmi tu tengok camne

ewan said...

Dah tukar cable dan tv lain.poblem masih sama No signal.

Swandi said...

kalau balikin ke original gimana gan

Unknown said...

Bos...dkt mne boleh upgrade xbox 360 family mood jd jtag/rgh...