Tuesday, January 24, 2012

Kenapa Nak Update Xbox Slim Kena Tukar Drive?

Ramai yang tanya soalan ni: Kenapa kena tukar drive bila nak update Xbox Slim?
Jawapan dia:




Ini Xbox360 Slim aku, beli tahun 2010 dari internet (seller dari LowYat). Sebelum beli tu, aku tahu yang Xbox Slim memang tak boleh main pirate lagi sebab drive dia tak boleh nak hack. Tapi, seller tu dah jual dan kata boleh main pirate, aku pun cuba la.

Memang boleh main pirate, dan tak lama lepas aku beli tu, seluruh kedai game di Kuching turut menjual Xbox Slim yang boleh main pirate. Kira aku antara owner Xbox Slim pirate hack yang pertama di Kuching la.

Bila tiba update LT2.0 untuk main game XGD3 (cth Gears Of War 3, Forza 4 dan mana-mana game selepas tu), aku pun memberanikan diri membuka dalaman Xbox Slim tu untuk update sendiri. Ini first time aku buka Slim, sebelum ni aku pun ada Phat tapi dah jual sebab nak beli Slim tu. Bila dah buka, terkejut aku. Kenapa DVD drive aku berbalut dengan masking tape?

Bila aku check betul-betul, baru aku tahu. Yang drive tu sebenarnya ialah drive Xbox Phat yang dipotong kaki dan disumbat dalam Slim, sebab dia dah takde skru, jadi dia main selotep je. Jadi memang betul info aku. Xbox Slim memang tak boleh hack lagi (masa aku beli tu, dia pakai LT1.9. Cuma LT 2.0 yang support Slim) KECUALI korang tukar drive dia ke drive Xbox phat lama.



Drive Phat asal atas. Di bawah telah dipotong kaki supaya dapat masuk dalam Slim.


Solution yang bagus, tapi tak dapat bertahan lama. Pada bulan Oktober 2011, Microsoft mengeluarkan dashboard update baru yang akan menguatkan lagi sekuriti Xbox tu supaya takleh dihack. Untuk Xbox Slim, mereka mengunci DVD drive supaya tak boleh diupdate pirate kecuali update dari Microsoft sendiri.

Ini menjadi masalah kepada pemilik Xbox Slim yang ada drive Phat di dalamnya sebab, Microsoft tahu yang itu bukan drive asal Slim dan akan menyebabkan update dashboard anda tersekat. Untuk Xbox Phat pula, selepas update dashboard, segala compatibility untuk bermain pirate akan hilang.

Drive Phat kiri, drive Slim kanan.

Beza antara (dari atas) drive Slim asal, Phat diubah suai dan Phat asal.

Perhatikan soket drive Slim berada di tengah dan soket drive phat berada di tepi.
Solution untuk Xbox phat senang, hanya flash LT2.0 sekali lagi kerana tiada apa-apa yang berubah pada drive. Tapi bagi Slim, masalah untuk membuka kunci Microsoft. Terdapat cara untuk membuka kunci Microsoft tapi setakat ini tiada kedai game yang berani berbuat demikian kerana success rate ialah 50%. Caranya ialah dengan menebuk chip didalam PCB (Printed Curcuit Board, ala yang hijau tu) drive tersebut sambil meletakkan voltan pada mata gerudi halus. Ianya dipanggil "Kamikaze Hack"

Tapi, terdapat satu solution yang lebih senang, tukar saja PCB itu dengan yang baru, habis cerita. Itu yang dilakukan sekarang di kedai game. Kalau nak tahu, PCB itu saja dah berharga RM180.

Untuk pemilik Xbox Slim dengan drive Phat dalamnya tadi, takde cara lain selain menukar drive tersebut kembali ke drive asal Slim. Dengan ini, Microsoft akan mengesan Xbox anda bebas dari sebarang modifikasi, dan dapat meneruskan update. Tapi bila dah update dashboard, kena buka kunci lagi, dan kena tukar PCB lagi untuk flash LT2.0 (main pirate). Selalunya kedai game akan caj RM300-RM400 untuk tukar drive sekali flash ni.

Bila dah flash, jangan terlalu gembira. Microsoft bila-bila masa boleh buat perubahan lagi. Bagaimana kalau ada update baru seperti LT3.0? Kan kena tukar PCB lagi? Jawapannya YA. Kunci Microsoft pada Xbox Slim masih kekal. Kedai akan tukar PCB anda kerana ianya lebih mudah dan murah. RM300 tu murah ke untuk setiap kali update??

Ini ialah PCB modified dari Team Matrix Freedom berwarna biru. Satu lagi dari Team Xecuter berwarna putih. Yang asal berwarna hijau.

Terdapat produk dipasaran internet untuk mengelakkan masalah begini. Dengan mengeluarkan modified PCB, yang membolehkan kunci Microsoft dibuka dan ditutup dengan hanya satu suis atau klik. Satu produk yang bagus. Cuma tiada kedai game yang menjualnya atau tahu mengenainya. Walaupun update pirate tak selalu (dalam setahun sekali), tapi produk ini dapat mengelakkan anda dari mengeluarkan RM300 setiap tahun atau setiap kali ada update pirate baru.


Bahagian dalaman Xbox Slim.

Sekarang ni aku percaya kebanyakan pemilik Xbox dah update ke LT2.0. Walaupun ada update LT3.0 tapi ianya tak penting kerana update itu hanya untuk pemain online sahaja. Tak perlulah korang nak tukar modified PCB sekarang, pakai je yang ada sekarang sehingga ada update yang penting. Barulah korang contact aku untuk membeli / menukarnya.

7 comments:

Anonymous said...

aq punyer xbox arcade lt2.0....klu aq xnk update boleh x nk main game yg lt3.0 punye??

Anonymous said...

Ηave you ever considеred сreating аn e-book
or gueѕt authoring on othеr blogs?
I havе а blоg baseԁ on the ѕаmе information you
discuss anԁ would really like to havе уou share ѕοme
stories/informаtion. I know my viewers ωould valuе your work.

If you are еνen rеmotely interested, feel
freе to ѕhoot mе an email.

Μу ωebsite locksmith solihull

Anonymous said...

I really likе your blog.. ѵeгy nice colorѕ
& theme. Did you deѕіgn this website yourself
оr did уou hire ѕomeone to do it fоr
you? Plz аnswеr baсk as I'm looking to design my own blog and would like to find out where u got this from. many thanks

Feel free to surf to my page :: father'ѕ day gіft ideas

Anonymous said...

skin color can be a difficulty usually connected with when it comes to who may have dimly lit shape [url=http://www.net-silkroad.com/e_products/?big_id=6]used server china[/url]
for skin, but from time to time folks who suffer from muted pores and skin have confronted this condition far too. You will find ideas which will help you so you can get eliminate [url=http://www.chn-silkroad.com]cartridge[/url]
or at least greatly reduce this difficulty. This document will put together the reason pleasant modern day point in time towards maximum is really a basic way to brain towards happiness.

Unknown said...

halo bro sya maw tnya skarang sya guna LT 2.0 jadi sya kira maw upgrade ke 3.0 bole ka..?

Unknown said...

halo bro sya maw tnya skarang sya guna LT 2.0 jadi sya kira maw upgrade ke 3.0 bole ka..?

jasonbob said...

longchamp
hermes handbags
stone island hoodie
golden goose
yeezy
curry shoes
yeezy boost 350
supreme new york
supreme hoodie
balenciaga shoes